Na przystanku o zdrowiu
Polskie pogaduchy o zdrowiu

Dalsze informacje na temat piramidy zdrowia

8 maja 2012

45Bardzo dobrym źródłem białka są ryby, drób i jaja. Należy je spożywać raz dziennie. Białko jest podstawowym składnikiem budulcowym dla organizmu. Odpowiednio częste spożywanie ryb może ustrzec nas przed zawałem. Ryby zawierają dużo fosforu który poprawia pracę mózgu. Drób oraz ryby zawierają mało tak zwanych złych tłuszczy czyli nasyconych które powodują podnoszenie się poziomu cholesterolu. Orzechy i owoce strączkowe mogą być spożywane od 1 do 3 razy dziennie. Są one bardzo dobrym źródłem białek, błonnika oraz minerałów. Można je jeść codziennie ale nie należy ich nadużywać gdyż należą do produktów kalorycznych. 1 d 2 razy dziennie należy spożywać produkty mleczne. Są one głównym budulcem kości gdyż zawierają wapń. Spożywane w odpowiedniej ilości zapewniają mocne kości i zapobiegają osteoporozie. Stanowczo należy ograniczyć spożywanie czerwonego mięsa i masła. Te produkty znajdują się na samym czubku piramidy żywnościowej a to wskazuje że produkty te są potrzebne ale w nadmiarze szkodliwe. W produktach tych znajduje się dużo tłuszczy nasyconych które są odpowiedzialne za odkładanie się cholesterolu. Osoby które spożywają czerwone mięso i masło powinny równoważyć dietę zwiększeniem spożywania ryb oraz białego mięsa. Unikać należy również spożywania białego chleba, ziemniaków, białego ryżu oraz słodyczy. Po ich spożyciu poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie a to z kolei powoduje tycie, może spowodować zawał serca lub cukrzycę. W zamian należy spożywać ciemny chleb, ryż niełuskany oraz wszystkie pokarmy pełnoziarniste.

Kategorie: Odżywianie | Tagi: , , , , , , , ,