Na przystanku o zdrowiu
Polskie pogaduchy o zdrowiu

Piramida zdrowego żywienia

6 lutego 2012

44Nad piramidą zdrowego żywienia dietetycy pracują przez cały czas. Do roku 2005 obowiązywała tak zwana stara piramida. Po tym roku została ona zmieniona przez dietetyków Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa. Podstawą tej piramidy jest kontrola wagi oraz ćwiczenia. To właśnie te dwa elementy są podstawą dla utrzymania dobrego zdrowia. Ruch i waga wpływają na to co się je, jak się je oraz jak jedzenie wpływa na organizm. Każdy organizm potrzebuje węglowodanów które są przeznaczane przede wszystkim do produkcji energii wykorzystywanej również przez mózg. Najlepszym źródłem węglowodanów są produkty pełnoziarniste i to one znajdują się u samej podstawy piramidy żywieniowej. Produkty pełnoziarniste są bardzo wolno trawione przez organizm a co za tym idzie dłużej człowiek czuje się nasycony. W każdym organizmie niezbędne są tłuszcze. Dzięki nim powstają różne związki oraz hormony. Do najzdrowszych tłuszczy można zaliczyć tłuszcze roślinne takie jak oliwa z oliwek, olej słonecznikowy. Niestety tłuszcze zawierają dużo kalorii ale ponieważ są niezbędne nie należy z nich rezygnować a jedynie ograniczyć ich spożywanie. W diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców. Warzyw możemy spożywać ile chcemy, bez ograniczeń. W przypadku owoców należy zastosować pewien umiar i ograniczyć ich spożycie do 2 lub 3 porcji. Warzywa i owoce dostarczają niezbędnych mikroelementów i witamin, obniżają ryzyko zawału serca, udaru mózgu oraz zapobiegają niektórym nowotworom. W zasadzie są niskokaloryczne (oprócz na przykład bananów lub winogron). Zielone warzywa dostarczają błonnika.

Kategorie: Alternatywna, Odżywianie | Tagi: , , , , , , , ,