Na przystanku o zdrowiu
Polskie pogaduchy o zdrowiu

Przykłady diety podstawowej

24 marca 2012

43Dieta podstawowa przeznaczona jest dla osób zdrowych oraz dla tych chorych którzy nie wymagają diety specjalnej. Najłatwiej skomponować taką dietę kierując się kilkoma informacjami. Podstawowa informacją jest ta że piramida żywieniowa jedynie podpowiada jakie grupy produktów należy spożywać w ciągu dnia. Ile i czego spożyjemy zadecydujemy sami. Należy wiedzieć że wcale nie musimy ciągle spożywać jednakowych produktów gdyż istnieją tak zwane zamienniki. Mięso i jego zamienniki powinniśmy spożywać od 1 do 3 razy w ciągu dnia. Na taką porcję może się składać na przykład 50 do 100 gram chudego mięsa lub 2/3 szklanki fasoli lub 1 do 2 jaj. Jak widać fasola lub jaja doskonale zastąpią mięso dając te same składniki odżywcze i witaminy. Mleko i jego przetwory osoby dorosłe powinny spożywać od 2 do 3 porcji, młodzież od 3 do 4 porcji a dzieci od 2 do 3 porcji. Taką porcją jest szklanka mleka, kubeczek jogurtu lub 1/2 szklanki twarogu. Warzywa i owoce to od 5 do 10 porcji dziennie. Na taką porcję przypada 1 ziemniak, ½ szklanki szpinaku lub 1 jabłko. Produkty zbożowe to od 5 do 12 porcji dziennie gdzie 1 porcja to kromka chleba, rogalik, kajzerka, szklanka ugotowanego makaronu. W piramidzie zdrowia nie uwzględnia się tłuszczy, cukru i soli. Są to produkty dozwolone w ograniczonych ilościach. Produkty te można spotkać w postaci ukrytej czyli nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Najlepiej przed spożyciem danego produktu sprawdzić ile w nim znajduje się dodatków. Wiadomo, że na przykład w owocach znajduje się naturalny cukier i nie wszystkie owoce trzeba dosładzać.

Kategorie: Odżywianie | Tagi: , , , , , , ,